Hjemtransport etter dødsfall i utlandet eller utreise fra Norge – Landes Begravelsesbyrå

Hjemtransport etter dødsfall i utlandet eller utreise fra Norge

Grethe Aanensen bærer inn utstyr i bårebil

Hjemreise etter dødsfall. Landes Begravelsesbyrå bistår pårørende med hjemtransport etter et dødsfall, til det stedet avdøde skal kremeres eller begraves. (Foto: Oskar Hadland, Media Sør)

I denne artikkelen får du oversikt over hva som skjer når noen dør i utlandet og skal transporteres hjem, eller at avdøde skal sendes fra Norge til hjemlandet. 

Landes Begravelsesbyrå bistår pårørende med hjemtransport etter et dødsfall, til det stedet avdøde skal kremeres eller begraves. 

Reiseforsikring

Ved dødsfall i utlandet er det en rekke rutiner fra norske utenriksmyndigheter som inntreffer. 

Det første man bør gjøre, er å avklare om avdøde hadde reiseforsikring. Da dekkes kostnadene i forbindelse med dødsfallet og hjemtransporten. 

Landes Begravelsesbyrå samarbeider med Wang Begravelsesbyrå, som har lang erfaring med hjemtransport fra utlandet. 

– Vi får personalia og beskjed om hvor vi skal møte opp. Derfra ordner vi alt det praktiske for de pårørende, forteller Erik Lande, daglig leder i Landes Begravelsesbyrå. 

Transport og henting av avdøde

Ved flytransport blir avdøde fraktet i en kiste av sink eller i en trykkbelastningspose, beregnet for flyfrakt, i tillegg til en vanlig kiste. Deretter blir avdøde lagt i en klassisk norsk kiste. 

– Man kan også bruke utenlandske kister etter transporten hvis de er fine, sier Erik Lande. 

Det er mye dokumentasjon som må på plass, men dette ordner begravelsesbyrået for deg.

– Vår erfaring er at prosessen med transport av avdøde ofte kan ta litt tid. Landet som avdøde sendes fra må først ordne med nødvendig dokumentasjon før de kan sende av gårde kisten. 

Når kisten ankommer Norge, er seremonien sånn som vi kjenner den her til lands. 

Dødsfall i Norge – transport til utlandet

Når en avdød skal transporteres fra et land til et annet, kreves det et apostille på dokumentasjonen. 

Et apostillestempel bekrefter at en offentlig funksjonærs underskrift på et dokument er ekte, og at vedkommende faktisk har den myndighet og stilling som er angitt i dokumentet. (Kilde: Skatteetaten)

Dokumentasjonen innebærer blant annet

  • bekreftelse fra mottaker (begravelsesbyrået/kirkegårdsmyndighet)
  • utførselstillatelse fra politiet
  • dokumentasjon på avdøde i kista
  • legeattest
  • smitteattest

Dokumentasjonen må som regel være på engelsk. Andre land kan også kreve dokumentasjon på sitt eget språk. Dersom det er forsikring inne i bildet, vil ikke dette være noe problem, men hvis ikke så er dette et fordyrende ledd. 

– Det er også tilfeller der vi har kjørt kiste med avdøde ned til Tyskland og Polen med bil, eller at pårørende eller et annet byrå kommer selv og henter, forteller Erik Lande.

Kremasjon

Kremasjon er langt billigere enn ved forsendelse av kisten. 

– Du kan ha urne i håndbagasjen. Det er ikke alle som kan tenke seg dette, mens andre synes dette er fint å ha det så nært. Dette samtaler vi om sammen med de pårørende, sånn at vi kommer frem til det som er best for dem, sier Erik Lande. 

Det er uproblematisk å ha med seg urne gjennom sikkerhetskontrollen, så lenge man har dokumentasjon. Det ordner begravelsesbyrået for deg, som også snakker med det enkelte flyselskapet. 

– Vi tar kontakt med flyselskapet og sier eksempelvis «Nå kommer Ola Nordmann med ei urne. Hva er det vi må tenke på». Og så har flyselskapet sine rutiner på dette, forklarer Lande. 

Vi er her for å hjelpe: Kontakt oss gjerne for spørsmål eller ytterligere informasjon